Реріх Микола Костянтинович

Семінар

Вівторок
23 травня
Початок о 18:00

Тема:

Магніти Києва та їхнє значення для Майбутнього України


м.Київ-34,
вул.Володимирська, 45-а

Київський будинок вчених

ZOOM Семінар

Вівторок
9 травня
Початок о 18:00

Тема:

Культура - це перемога Світла

Організатор залишає за собою
право видалити з конференції
за некоректну поведінку


Ідентификатор конференції:
797 5052 0089
Код доступу:
0KjK80

Хронологія життя і творчості М.К.Реріха12 3
Микола Костянтинович Реріх

Микола Костянтинович Реріх.
(1921)

1920, 1 жовтня разом з сім'єю прибуває до США, у Нью-Йорк.

1920, грудень відкрилася виставка в Kingore Gallery у Нью-Йорку.

1920–1922 відбулися виставки в 28 містах США (Чикаго, Бостон, Буффало, Філадельфія, Сан-Франциско та ін.). Читає лекції про російське мистецтво.

1921 виходить у світ збірка віршів М.К.Реріха «Квіти Морії» (Берлін, 1921) в авторському оформленні.

Працює над створенням ескізів костюмів до опери М.А.Римского-Корсакова «Снігуронька» (прем'єра 16 листопада 1922 р. «Opera Compani». Чикаго) і ескізів декорацій до опери Р. Вагнера «Тристан і Ізольда» (постановка не здійснена).

1921, осінь заснування у Чікаго за ініціативою М.К.Реріха Об'єднання художників «Cor Ardens» («Палаюче серце»).

1921, 17 листопада заснування у Нью-Йорку за ініціативою М.К.Реріха Майстер-Інституту Об'єднаних Мистецтв, де були створені секції образотворчого мистецтва, музики, хореографії, архітектури, театральна, літературна, а також лекторій з науковим і філософським відділеннями.

1922, 7 липня - 10 серпня разом з О.І. і Ю.М. Реріхами живе на о. Монхеган (штат Мэн, США).

1922, вересень створення у Нью-Йорку за ініціативою М.К.Реріха Міжнародного центру мистецтв «Corona Mundi» («Вінець Світу»), покликаного здійснювати співпрацю діячів науки і мистецтва різних країн.

Пише картини серії «Sancta» («Святі») та ін.

1923, 8 травня виїзжає разом з сім'єю в Європу, щоб звідти відправитись в Індію.

1923, травень - вересень відвідує Париж, Віші, Ліон, Рим, Флоренцію, Болонью, Женеву.

1923, 6 жовтня перед від'їздом в Індію у Парижі Реріхи отримали Камінь, що є осколком метеориту з сузір'я Оріон.

1923, 17 листопада відкриття у Нью-Йорку Музею Миколи Реріха, де розмістилися понад 300 творів.

Разом з сім'єю з Марселя на пароплаві «Македонія» вирушає до Індії.

1923, 2 грудня прибуття до Індії, у Бомбей.

1923, грудень перша подорож разом з сім'єю по Індії. Оглядає пам'ятники історії і культури на острові Элефанта; давні комплекси Аджанти і Еллори; місця, пов'язані з Буддою, Сарнатх і Гайю; Джайпур, Делі, Агру, Фатехпур Сікрі, Бенарес, Калькутту та ін. відправляється разом з сім'єю до Гімалаїв, у незалежне на той час князівство Сіккім. Разом з О.І.Реріх зустрічається з Вчителями у храмі, що стоїть на шляху від монастиря Гум у Дарджилінг. Початок Центрально-Азійської експедиції (1924-1928) під керівництвом М.К.Реріха.

1924 разом з сім'єю відвідує стародавнні монастирі Сіккіму : Ташидінг, Пемаянцзе, Санга Челлінг, Далинг, Роблінг. Пише картини серій «Його Країна», «Знамена Сходу» та етюди. Вийшли у світ збірки «Шляхи Благословення» (Рига) і «Adamant» (Нью-Йорк).

1924, 22 вересня разом з С. М. Реріхом виїжджає з Індії у Марсель на пароплаві «Македонія»; відвідує Париж.

1924, 24 жовтня разом з С. М. Реріхом на пароплаві «Аквитанія» прибуває у Нью-Йорк.

1924, жовтень-грудень отримує дозвіл вести експедицію під американським прапором і оформляє необхідні документи.

Передає Музею М.Реріха в Нью-Йорку свої картини, у тому числі твори серій «Його Країна» і «Знамена Сходу».

1924, 10 грудня на пароплаві «Париж» виїзжає з Америки у Європу; по дорозі назад в Індію відвідує Німеччину (Берлін), Єгипет, Цейлон, Мадрас, Калькутту.

1925, 6 березня разом з О.І. і Ю.М. Реріхами направляється у Кашмір, де знаходиться до серпня 1925 р.

1925, серпень-вересень Центрально-Азійська експедиція знаходиться у Ладаку.

Пише твори серії «Святині і твердині» та етюди.

1925, 30 вересня Центрально-Азійська експедиція увійшла до Китайського Туркестану.

1925, жовтень задумує створення серії «Майтрейя».

1925, жовтень - 1926, січень Центрально-Азійська експедиція затримана владою Хотана, яка заборонила М.К.Реріху займатися науковою роботою, робити замальовки, писати картини.

1926 вийшла у світ монографія «Roerich. Himalaya» (N.Y.: Brentano, 1926). У Нью-Йорку організовано Товариство друзів Музею Реріха.

1926, 11 квітня - 16 травня Центрально-Азійська експедиція знаходиться у столиці Китайського Туркестану (Синьцзяну) Урумчі, де М.К.Реріх отримує дозвіл на перетин кордону СРСР.

1926, 29 травня Центрально-Азійська експедиція перетнула кордон СРСР в районі озера Зайсан.

1926, 13 червня разом з О.І. і Ю.М. Реріхами приїжджає у Москву.

1926, 13 червня - 22 липня бесіди з А.В.Луначарським, Г. В. Чичеріним, Н.К.Крупскою. Передає радянському урядові Лист Вчителів Сходу, скриньку зі священною землею Гімалаїв. Приносить в дар Радянській Росії картини серії «Майтрейя».

1926, 26 липня - 26 серпня Центрально-Азійська експедиція знаходиться на Алтаї. Разом з О.І. і Ю.М. Реріхами здійснює радіальні кінні подорожі по Катунському хребті, Теректинському хребті, по долинах річок Катунь, Кучерла, Ак-Кем.

1926, 10 вересня Центрально-Азійська експедиція перетнула кордон Монголії.

1926, вересень - 1927, 13 квітня Центрально-азійська експедиція знаходиться в Улан-Баторі (Урзі), в столиці Монголії. Надрукована книга Вчення Живої Етики «Община». М.К., О.І. і Ю.М. Реріхи оформляють спеціальний дозвіл на відвідування Лхаси під час свого переходу через Тібет.

Дарує монгольському уряду картину «Великий Вершник – Рігден Джапо».

1927, квітень створені на маршруті експедиції твори М.К.Реріха відправлені до Музею М.Реріха у Нью-Йорку.

1927, червень - липень Центрально-азійська експедиція знаходиться в долині річки Шара-гол, де за проектом М.К.Реріха йде будівництво субургана, присвяченого Шамбалі.

1927, вересень Центрально-азійська експедиція просувається по Тибетському нагір'ю.

1927, 6 жовтня - 1928, 6 березня Центрально-азійська експедиція затримана владою на високогірному плато Чантанг у Тибеті і фактично приречена на загибель.

1928, березень влада Тибету дозволяє Центрально-Азійській експедиції рухатися у Сіккім через недосліджені області Тибетського нагір'я і Трансгімалаїв.

1928, травень Центрально-Азійська експедиція завершилася в Гангтоці, столиці Сіккіму; потім Реріхи вирушають до Дарджилінгу.

Микола Костянтинович Реріх біля статуї Гуго-Чохана. Наггар

Микола Костянтинович Реріх
біля статуї Гуго-Чохана. Наггар.
(1930-і)

1928, 24 липня заснування Інституту Гімалайських досліджень «Урусваті» у Дарджилінгу.

1928, осінь передає картини, створені в 1927-1928 рр., у Музей М.Реріха у Нью-Йорку.

З 1929 постійно живе у Наггарі, у долині Кулу в Індії.

1929, квітень разом з Ю.М.Реріхом виїжджає до Америки на відкриття нової будівлі Музею М.Реріха.

1929 святкування 40-річчя творчої діяльності. Публікація тексту проекту договору про охорону культурних цінностей.

Вийшли у світ книги «Алтай-Гималаї» (N. Y.: F.A.Stokes Co, 1929) і «Серце Азії» (Southbury: Alatas, 1929).

1930 обраний Почесним президентом товариства Maha Bodhi в Америці, членом Югославської академії наук і мистецтва, віце-президентом археологічного інституту в Америці. Готує експедицію у Лахул. Готує ескізи оформлення балету «Весна Священна» (прем'єра 22 квітня 1930 р. «Metropolitan Opera». Нью-Йорк). Із-за відмови у візі для повернення в Індію вимушений разом з Ю.М.Реріхом відвідати Англію і Францію, де після втручання культурної громадськості віза все-таки була отримана.

Микола Костянтинович Реріх

Микола Костянтинович Реріх.
(1930-і)

1930, грудень разом з Ю.М.Реріхом повертається до Наггару, в Індію.

1931 пише понад 80 картин, серед них триптихи «Fiat Rex» і «Жанна д'Арк», картини серії «Чингіз-хан».

Створений Міжнародний Союз на підтримку Пакту Реріха.

Проведення у Брюгге Першої Міжнародної конференції Пакту Реріха. Вийшла у світ книга «Держава Світла» (Southbury: Alatas, 1931).

1932 пише понад 100 картин, серед них «Святий Сергій Радонежський», «Мадонна Оріфламма», «Святий Франциск».

Проведення у Брюгге Другої Міжнародної конференції Пакту Реріха. Відкриття виставки картин М.К.Реріха у Брюгге і виставки шести тисяч фотографій унікальних культурних пам'ятників, що потребують спеціальної охорони. Вийшла у світ книга «Твердиня Полум'яна» (N. Y., [1932]).

Микола Костянтинович Реріх з ламою під час Маньчжурської експедиції

Микола Костянтинович Реріх з ламою
під час Маньчжурської експедиції.
(1934–1935)

1933 пише понад 120 картин.

Проведення у Вашингтоні Третьої Міжнародної конференції Пакту Реріха.

1934 пише картину «Нині Сили Небесні з нами невидимо служать». Виходить книга «Священний дозор» (Харбін, 1934).

1934, 14 березня разом з Ю.М.Реріхом прибуває до Америки.

1934–1935 керує експедицією у Китай (Маньчжурська експедиція), в якій також бере участь Ю.М.Реріх. Маршрут експедиції проходив через Японію, Китай, Маньчжурію, Внутрішню Монголію.

1935, 15 квітня підписання у Вашингтоні Пакту Реріха.

1935, осінь припиняє стосунки з Л.Хоршем, президентом Музею М.Реріха у Нью-Йорку, який був ініціатором цього розриву.

1935–1936 створює понад 240 картин і етюдів, серед них: «Труди Мадонни», «Армагеддон».

Микола Костянтинович Реріх біля своєї картини «Слава героєві». Наггар

Микола Костянтинович Реріх біля своєї
картини «Слава героєві». Наггар.
(1930-і)

1936 виходять книги «Ворота у Майбутнє» (Рига, 1936) і «Непорушне» (Рига, 1936).

1937 створює понад 200 етюдів і картин, серед них «Пісня водоспаду», «Диво дивнеє» та ін.

1938 створює понад 220 етюдів і картин, серед них «Святогор», «Настасья Микулична», «Пророк».

1939 створює понад 60 картин і етюдів, серед них «Найсвятіша Тангла», «Исса і голова Велетня», «Тривога». У зв'язку з початком Другої світової війни робота Інституту Гімалайських досліджень «Урусваті» призупиняється.

1940 створює понад 100 картин і етюдів, серед них «Сергій Будівничий», «Ярослав Мудрий», «Багатирі прокинулися». В Індії у містах Лахор, Тривандрум, Ахмедабад, Хайдарабад відбулися великі виставки творів М.К. і С.М. Реріхів.

1941 створює понад 130 картин і етюдів, серед них «Кування меча», «Невідомий старий», «Чаша героєві».

1941, листопад - 1942, лютий в Індії в Индорі, Бароді, Ахмедабаді, Тривандрумі, Хайдарабаді відбулися виставки-продажі картин М.К. і С.М. Реріхів на користь Червоної Армії.

1941–1945 виступає з патріотичними статтями у пресі.

1942 заснування за ініціативою М.К.Реріха Американо-російської культурної асоціації (АРКА). Налагодження дружніх стосунків із Всесоюзним товариством культурних зв'язків (ВОКС).

Приїзд до Реріхів в Кулу Дж.Неру і його дочки Індіри Ганді.

1942 створює понад 150 картин і етюдів, серед них «З нами Сили Небесні нині невидимо служать», «Олександр Невський».

Микола Костянтинович Реріх біля триптиха «Fiat Rex». Наггар

Микола Костянтинович Реріх
біля триптиха «Fiat Rex». Наггар.
(1930-і)

1943 створює понад 210 картин і етюдів, серед них «Бхагаван», «Чара звіринна».

1943–1944 у Делі, Траванкорі, Бомбеї відбулися виставки картин М.К. і С.М. Реріхів.

1944 пише понад 200 етюдів і картин, серед них «Ведуча»; на прохання Л.Ф.Мясіна створює ескізи декорацій і костюмів до балету И.Ф.Стравинського «Весна Священна» (прем'єра 24 квітня 1948 р. «La Scala». Мілан).

1945 створює понад 180 картин і етюдів, серед них «Весна Священна», «Пророк».

1945, 23 серпня одруження С.М.Реріха з Девікою Рані.

1946 створює понад 125 етюдів і картин, серед них «Випробовувач (Будда на дні океану)» і «Вістка Шамбали (Стріла-лист)». Відбулися виставки творів М.К. і С.М. Реріхів в Траванкорі і у Бароді.

Збори на Батьківщину. Вийшла у світ книга «Хімават» (Allahabad: Kitabistan, 1946).

1947 пише не менше 25 картин і етюдів, серед них «Діва снігів», «Наказ Вчителя».

1947, 13 грудня помер у Наггаре, в Кулу.

1993, 12 лютого відкриття у Москві Музею імені М.К.Реріха.

12 3
Інформація підготовлена за матеріалами: Міжнародного Центру Реріхів Центр-Музей імені М.К.Реріха